Világítás Workshop

Ha már van blog-om, akkor írjak is… mondta az egyszerű halandó önnön magának, és megszületett ez a bejegyzés, ami egy rövid szösszenet lesz egy fotós workshop kapcsán.

Miért is megy az ember fia (lánya) workshopra? Azért, mert mindig van mit tanulnia, és mindig van hely egy kis fejlődésnek, és néha inspirációnak sem rossz (sőt) egy ilyen kis csoportos fotózás. Ja, és nem utolsó sorban a társaság is jó szokott lenni. 🙂

Az emlegetett workshop-ot (továbbiakban csak WS) a 2SZ Stúdió egyik „SZ betűje” Szilárd szervezte, és a Fényformálás címet kapta a keresztségben. A WS vezetője pedig Szabó Béla EFIAP minősítéssel rendelkező fotóművész / fotográfus volt.

A cím alapján már sejthető, hogy stúdióban dolgoztunk, és a vakuhasználaton illetve fényformálókon volt a hangsúly. Az alaphangot egy kis elméleti oktatás adta meg. Szó esett a világítás elhelyezéséről, a különböző fényformálók használatáról és mindezeket természetesen Béla fotóin keresztül meg is néztük és természetesen ki is elemeztük.

Az elmélet után következett a gyakorlat. Két fronton dolgoztunk: egyik csapat egy csendéletet rendezett be, a másik csapat pedig a modellünket, Alexandrát (aki közben megérkezett) kezdte el fotózni. A WS vezér mondata: nem kell bonyolult világítás, az egyszerű sokszor nagyszerű. És ebben sok igazság van. Nagyon sok minden megoldható egy lámpával, és esetleg egy kis derítéssel. Erre szolgáljon példaként az alábbi fotó:

WEB_2016_03_06_WS_2SZstudio_still_1455-2

1. fotó: egy lámpa rendezői balon, és derítés jobbon

A poháron látszik a legszembetűnőbben, hogy a világítás egy nagy softbox-szal a baloldalon helyezkedik el. Ha jobban megnézzük a képet, akkor azt is megfigyelhetjük, hogy a palackon látszik a jobb oldali derítőlap használata. Ezt talán el is hagyhattuk volna, hiszen a tárgyasztalunk jobb oldalán egy szép nagy fehér falfelület volt található, ami szintén szépen derített. Persze, ha megrendelésre (esetleg pályázatra) készítünk ilyen, vagy hasonló csendéletet, akkor nagyon sok apróságra kell még figyelnünk. Mire is gondolok? Pl.: az üveg felületeket nagyon meg kell tisztítanunk, és utána csak kesztyűben fogjuk meg, hogy elkerüljük az újlenyomatokat. Figyeljünk rá, hogy milyen tükröződések jelennek meg az üvegen. Ha már borosüveget fotózunk, akkor fontos a címke elhelyezése a kompozícióban. (persze egy reklámfotó, és egy csendélet más-más kihívást tartogat.) Csendélet esetén bátran engedjük el a fantáziánkat. Keríthetünk szép régi könyveket és kombinálhatjuk egyéb régi használati tárgyakkal akár egy fekete háttér előtt. Világításhoz pedig egy rendszervaku egy softbox és egy derítőlap is elég lesz.

Térjünk át a modellünk fotózására. A vezérmondatunk itt sem változott, és igyekeztünk egyszerű világítással operálni.

Itt is egy lámpát használtunk, egy hatalmas ernyővel. A derítéshez most nem használtunk derítőlapot. Ezt a feladatot kiválóan megoldotta az alacsony és íves mennyezet csodás lágy visszavert fényeket produkálva. Az első sorozatban egy szép mintás háttérrel és színes kendővel operáltunk. Ha jobban megnézzük a képet, akkor Szandika szemében szépen látszik az ernyő fénye, és a szép lágy árnyékokat is felfedezhetjük az arcon.

Feldolgozás során a csúcsfényekre kellett kicsit több gondot fordítani a becsillanó smink miatt. Jó tanácsként megemlíteném, hogy igyekezzünk megbeszélni modellünkkel, hogy matt alapozót használjon, amikor készül a smink. Úgy gondolom, hogy ez a szűk vágás, és a fejre vetett kendő nagyon szépen kiemeli Szandi szép és karakteres arc formáját.

2016_03_06_WS_2SZstudio_Szandika_1515-2_SMALL_PS

2. fotó: Szandika egy lámpával és ernyővel

2016_03_06_WS_2SZstudio_Szandika_1518_PS_SMALL

3. fotó: Szandika másik beállításban

Következő lépésben három dolgot változtattunk. Szandi átöltözött feketébe, és a hátteret is feketére cseréltük. Ahhoz, hogy ez a világítás és háttér kombináció szépen működjön, Szandi sötét hajára adtunk egy kis hajfényt. Nos, igen itt már két lámpát használtunk. De még ez a fotó is simán elkészíthető akár otthon is, ha van két darab rendszervakunk. Arra figyeljünk, hogy a második (hajfény) az irányított fény kell, hogy legyen. Ehhez használhatunk „snoot”-ot, (kis tépőzáras fényterelő, ami kvázi egy pontra irányítja a fényt) méhsejt rácsot, vagy ha nincs, akkor okosan megoldhatjuk egy a vaku köre tekert papírlappal is. 🙂

WEB_2016_03_06_WS_2SZstudio_Szandika_1658-4_BW_PS

4. fotó: Szandika és a hajfény.

Nagyon jól megfigyelhető a fotón a világítások elhelyezkedése. Az arcon ismét a lágy megvilágítás, a hajon pedig megjelenik a hajfény, ami szépen leválasztja azt a fekete háttérről. Talán a kézen kicsit sok lett a fény. Ezen lehetett volna még lámpa irányának megváltoztatásával javítani. Ezt a fotó az elkészülés pillanatában én fekete-fehérben képzeltem el. Bár akkor ezt a választást nem bíztam a gépre, de fejben már így láttam magam előtt. A fotó természetesen a feldolgozás során nyerte el a végső formáját. Erről részletesebben talán majd egy másik bejegyzésben… 🙂

Remélem tetszett a kis irományom. Persze tudom, hogy van még mit tanulnom és fejlődnöm ezen a téren is, de bízom benne, hogy javulni fogok, és sikerül esetleg hasznos információkat is átadnom ezen a fórumon.

Végezetül egy WERK fotó Szilárdról (bal) és Béláról (jobb). 🙂

2016_03_06_WS_2SZstudio_Szandika_1629

Szilárd és Béla

Üdv, pixLX

 

 

 

This entry was posted in piXLx blog.

Post a Comment

Your email is never published nor shared.